NUGGETS – onbekende en vergeten goudklompjes uit de pophistorie, vrij 6 juni 22-23 u + ma 9 juni 22-23 u (hh)

Osmonds – Crazy Horses (1972)
Mel Carter – Love Is All We Need (1966)
Lucifer – Scarlet Lady (1975)
Don & Juan – What’s Your Name (1962)
Gary Davenport & Champion – True Freedom (1980)
The Music Machine – The People In Me (1966)
Zulema – Wanna Be Where You Are (1975)
The Counts – I Should Be Better Off Without You (1966)
Sixto Rodriguez – Cause (1971)
Ronnie Taylor – Without Love (1967)
Strawbs – Lay Down (1972)
Fungus – Kaap’ren Varen (1974)
Magazine – Shot By Both Sides (1978)
Herb Alpert & Tijuana Brass – Third Man Theme (1965)
Roger Whittaker – I Don’t Believe In If Any More (1970)
Malvina Reynolds – Little Boxes (1967)

Zulema – Wanna Be Where You Are:

Waarom heeft de éné succes en de andere tijdgenoot met een gelijkwaardige stem en liedjes niet? Een vergelijk van bijvoorbeeld Donna Summer met Zulema.
Summer zong eind jaren zestig in de Duitse opvoering van Hair, maar wanneer je naar haar eerste (Duitstalige) single (als Donna Gaines) uit deze musical luistert (Wassermann: een cover van Aquarius) gaan de haren overeind staan. In 1974 scoort ze uitsluitend in Nederland een stevige hit met The Hostage dankzij een melig optreden bij van Oekel op de televisie. Ook de opvolger Lady Of The Night haalt de top 5. In 1975 komt de internationale doorbraak met Love To Love You Baby. Afijn, de rest is geschiedenis.

Zulema had haar eerste hit in 1970 met So Much Love in de R&B groep Faith, Hope & Charity. In 1971 gaat ze solo en een jaar later komt haar debuutalbum met onder andere het schitterende If This World Were Mine met als gevolg dat ze gaat toeren met grootheden als Bill Withers, Roberta Flack, Marvin Gaye, Gladys Knight, Sly Stone en Earth, Wind & Fire. In 1973 heeft ze een kleine soulhit met Telling The World Good-Bye (Try To Find Yourself).

Even terug in de tijd; we praten over 1971 en Michael Jackson heeft nog een platte neus, een bruine huid, een afro en een hoog piepstemmetje. Zijn solodebuutalbum Got To Be There haalt de album Top 15 en levert twee top 5 single-hits op met het titelnummer en Rockin’ Robin. In Nederland en Engeland wordt een cover van Ain’t No Sunshine een stevige hit. De vierde single van het album is I Wanna Be Where You Are dat het in de V.S. tot de 16de plek weet te schoppen, maar waarom is een raadsel. Zijn piephoge stemmetje halen alle emotie uit het lied.

Vier jaar later scoort Zulema met een cover van Wanna Be Where You Are een Top 50 en stevige disco-hit. Deze uitvoering is heel veel beter, funkier en dansbaarder. Onbegrijpelijk dat dit niet een hogere positie wist te bereiken. Ook in Europa krijgt ze nauwelijks airplay. Is het omdat haar stem vergelijkbaar met die van Donna Summer is, die net haar definitieve doorbraak had? Zulema krijgt in 1980 een rol in de musical Jazzbo Brown en twee jaar later zou ze een duo vormen en nog een album opnemen. In totaal heeft ze vier hitjes en zal ze zeven albums maken, die jammerlijk nauwelijks verkopen.