192 Radio player
192 Radio player

NUGGETS – zoektocht naar onbekende goudklompjes uit de pophistorie – vrijdag 25 dec 21-22 u

In de uitzending van 25 december komen uitsluitend Kerstliedjes voorbij. Sommigen onbekend en obscuur, maar uitermate geschikt om schoonmoeder stil te krijgen. Dat is toch helemaal niet gezellig?, hoor ik denken. Juist wel! Gezamenlijk lekker uitbuiken met de broekriem op standje extra. Luister dus om (let op: voor een keer om) 9 uur ’s avonds naar Nuggets, waar als eerbetoon de gebruikelijke reclames allen door Rob Out ingesproken zijn.

  • The Sonics – Don’t Believe In Christmas (1965)
  • Donny Hathaway – This Christmas (1970)
  • Neerlands Hoop In Bange Dagen – Zeven Ballen En Een Piek (1969)
  • Everly Brothers – Christmas Eve Can Kill You (1972)
  • Bee Gees – Thank You For Christmas (1968)
  • Unit Gloria – Children Of Peace (1970)
  • Solomon Burke – Presents For Christmas (1966)
  • The Who – Christmas (1969)
  • The Wailers – Christmas Spirit (1965)
  • Steeleye Span – Gaudete (1972)
  • Gordon Lightfoot – Song For A Winter’s Night (1967)
  • The Emotions – What Do The Lonely Do At Christmas (1973)
  • Canned Heat – Christmas Blues (1968)
  • Staple Singers – Who Took The Merry Out Of Christmas (1970)
  • The Free Design – Close Your Mouth (It’s Christmas) (1968)
  • Big Star – Jesus Christ (1978)
  • Clarence Carter   Back Door Santa (1968)
  • Oscar – Over The Wall We Go (1967)

Big Star – Jesus Christ

Lang geleden ging mijn (veel) oudere broer het huis uit en liet zijn platencollectie achter en juist toen begon mijn interesse voor ‘andere’ muziek te ontluiken. Wát een invloed hebben die platen op mijn vroege muzikale vorming gehad. Neem nou het triple album Yessongs: dit opende mijn oren voor sympho-rock en mijn ogen voor de prachtige hoezen van Roger Dean. Het obscure The Rollling Stones 3 was voor mij een kennismaking met standards als Suzie Q, Under the Boardwalk en Everybody Needs Somebody en met soundtrack van Woodstock opende zich een ware vindplaats van muzikale schatten. Jimi Hendrix, Jefferson Airplane, Sly & The Family Stone en Santana bleken fraaie aders naar rijke en spannende oeuvres.

Op dat album stond ook Joe Cocker. Hij bracht mij (via Mad Dogs & Englishman) op het spoor van The Letter van The Box Tops. Een pakkend liefdesverhaal binnen 2 minuten stevig neergezet op een tijdloze melodie: kortom, een klassieke popsingle. De rauwe zangstem van dat nummer is van de toen 16-jarige Alex Chilton. De man die met Chris Bell de band Big Star vormde in 1971.

Big Star was in het pre-internet en pre-CD tijdperk zo’n band die ik kende uit de verhalen, maar waarvan materiaal niet nieuw te koop was. Je was aangewezen op de 2de hands bakken en ook daar was het maar zelden aan te treffen. Het tekent het lot van deze geweldige band: gedoe met het label zorgde ervoor dat het prachtige werk jarenlang slecht gedistribueerd werd. Voeg daar wat chaos aan toe, veroorzaakt door de mentale staat van de leden zelf, en je weet dat de band is gedoemd tot vergetelheid. Of, zoals in dit geval, gedoemd tot de rol van obscure, maar o zo invloedrijke artiest (hetgeen mooi wordt belicht in de documentaire Big Star – Nothing Can Hurt Me).

Bell en Chilton weten in het korte bestaan van Big Star op prachtige en indringende wijze emoties op plaat te zetten. Muzikaal vakmanschap gekoppeld aan zeer persoonlijke gevoelens, soms bijna te intens om naar te luisteren. Zoals Holocaust van het derde en laatste album Third/Sister Lovers, maar ook het toegankelijke Jesus Christ.

Oscar – Over The Wall

In 1966 neemt hij zijn eerste singletje op, maar pas in 1976 zal hij een hit scoren met Reggae Like It Used To Be. In datzelfde jaar volgen nog twee top 10-hits (Dancing With The Captain en Grandma’s Party). In 1977 heeft hij in Engeland nog een kleine (en laatste) hit met Heaven On The 7th Floor, maar in Nieuw-Zeeland behaalt het de hoogste positie en in de V.S. de zesde plek. Ik heb het hier over Paul Nicholas, die zich hierna op het theater en de film richtte en in vele grote musicals gespeeld heeft.

In 1967 neemt hij als Oscar de single Over The Wall op, geproduceerd door Robert Stigwood die later met onder andere de Bee Gees grote successen zal vieren. Het lied is door David Bowiegecomponeerd en hij zingt daarop ook nog een riedeltje mee en in het achtergrondkoor. Over The Wall is geen typisch Oudjaarliedje, maar de ontsnapte gevangenen laten een briefje met Happy New Year achter voor de cipiers. Bovendien kan je de term over the wall ook beschouwen als het slechten van de muur van het oude jaar en op weg in het nieuwe jaar.

Voor vragen of opmerkingen over Nuggets staat twitter open: #trickydickradio