192 Radio player
192 Radio player

PLAYBACK

PLAYBACK 25 juli 1963 – zo 25 juli 20-22 u + vrij 30 juli 23-01 u

Uitzending op de stream van 192 Radio, zondag 25 juli 2021 20.00 – 22.00 uur + vrijdag 30 juli 2021, 23.00 – 01.00
Presentatie: Dirk van Dijk en Frank van Heerde

1e uur

Dachten we niet allemaal dat Trini Lopez een nieuwkomer was, in 1963? Met een leuke nieuwe gimmick, het mengen van folksongs met Latijnse elementen, en dan liefst ook met publiek erbij. Wij wisten natuurlijk niet dat hij al sinds 1958 plaatjes maakte, some in crooner-stijl, soms een beetje Buddy Holly of Neil Sedaka. Pas toen Frank Sinatra’s label Reprise hem live met publiek besloot op te nemen begon het echte succes. If I Had a Hammer kwam in 36 landen op nr. 1. Overigens, in Nederland werd het in eerste instantie als B-kant uitgebracht………

01 Green Green – New Christy Minstrels (34)
02 Saturday sunshine – Burt Bacharach (97)
03 Big town boy – Shirley Matthews
04 These foolish things – James Brown (99)
05 Painted tainted rose – Al Martino (71)
06 Breathtaking guy – Supremes (95)
07 Baja – Astronauts (94)
08 Letter to Betty – Bobby Vee
09 Hey girl – Freddie Scott (68)
10 If I had a hammer – Trini Lopez (76)
11 Chinese checkers – Booker T and the M G’s (90)
12 Just one look – Doris Troy (10)
13 Blowing in the wind – Peter Paul and Mary (8)-> Amerikaanse top 10
14 Surf City – Jan and Dean (1)
15 Souvenirs – Connie Francis
16 Frankie and Johnny – Sam Cooke (89)
17 Dreamer – Neil Sedaka (82)
18 What I gotta do – Little Eva (129)
19 Que sera – High Keys (84)

2e uur

Ik weet niet hoe het u verging, maar de ‘live’-optredens van The Beatles op de radio wilde ik voor geen goud missen. Ik ‘leende’ dan ook de Grundig
bandrecorder van mijn vader om zoveel mogelijk op te kunnen nemen, van programma’s als Saturday Club. Vaak praatte de presentator door de intro heen; om band te sparen nam ik dat dan niet op, en stond het apparaat op scherp om vanaf de eerste zang alles vast te leggen. In het begin was dat in middengolf-kwaliteit, maar op een goed moment kregen we thuis ook FM tot onze beschikking. Wat een feest! En wat een ellende als ik om wat voor reden dan ook niet thuis kon zijn om de opnames te maken…

01 Johnny B Goode – Beatles live at the BBC
02 Les tendres années – Johnny Hallyday
03 Lorelei – Ciska Peters
04 Sans toi Mamie – Adamo (23)
05 Ga Peter Ga – Peter en de Rockets
06 Tic Tac – Fats and his Cats-> NL top 10
07 Sitting in the moonlight – Delltones ( Australische top 10)
08 Als je verliefd wordt – Cristy Heupink
09 Come on – Rolling Stones (50)
10 Twist and shout – Isley Brothers (42)
11 In summer – Billy Fury (41)
12 Come on home – Springfields
13 I’ll never get over you – Johnny Kidd and the Pirates (28)-> Engelse top 10
14 Sweets for my sweet – Searchers
15 Montreal – Johnny Williams
16 De kelder van Billy – Wanda
17 I do – Chris Ravell
18 Te jong om te trouwen – Willeke Alberti
19 Running to you – Mark Wynter

Terugluisteruren:

Leden / donateurs van de Stichting Norderney kunnen de uren van Playback van terugluisteren op de leden/donateurspagina.

Terugluisteren 18 juli 1e uur:

Bij de hits van Elvis denk je al gauw aan gouden duo’s als Leiber en Stoller of Pomus en Shuman, of aan Otis Blackwell, of Aaron Schroeder. Maar Devil in Disguise was geschreven door Florence Kaye. Ja, een heuse dame. Ze schreef dit, net als zo’n 40 andere Elvis-songs, samen met twee heren, Baum en Giant.
Het verhaal van Darlene Love is bekend: leadzangeres van The Blossoms, maar pas toen hun He’s a Rebel onder de naam The Crystals uitkwam kregen ze een hit. Verder is haar stem op talloze nummers van anderen te horen, vaak geproduceerd door meneer Spector.

2e uur:

Was er ook een Max Woiski Senior? Jazeker! De ‘pa van’ opereerde in de jaren ‘30 in Amsterdam, had, net zoals zijn zoon later, een eigen club (waar hij tijdens de oorlog géén zwarten toeliet!) en had in de jaren ‘50 succes met o.a. B.B. met R. Faron’s Flamingos was zo’n obscure Merseybeat groep die door allerlei oorzaken nooit succes heeft gehad, maar ze hebben wel de eer met Do You Love Me de eerste Mersey Motown plaat te hebben gemaakt. Waarom was dan See if She Cares de A-kant? Omdat ze een willekeurige groep passanten in Londen daarover lieten beslissen, en die Londenaren bliefden (nog) geen Motown…