PLAYBACK 19 februari 1965 – zo 19 februari 20-22 u + vrij 24 februari 23-01 u

Uitzending op de stream van 192 Radio, zondag 19 februari 2023 20.00 – 22.00 uur + vrijdag 24 februari 2023, 23.00 – 01.00 uur.
Presentatie: Dirk van Dijk en Frank van Heerde

1e uur

Met zo’n tien nummers in de Top 100 waren Chad and Jeremy in de VS vele malen populairder dan in eigen land. Daar, in het VK dus, kwamen ze niet verder dan één enkele 37e plaats, terwijl ze zelfs met een belegen musicalliedje uit 1945 hoge ogen gooien daarginds over de plas.
Merkwaardige single van The Ronettes. Niet zozeer de a-kant, maar wel kant b:
Blues for Baby heet het en het lijkt op een demo waarop Ronnie lekker uit haar dak mag gaan met een doodsimpel bluesnummertje. Het schijnt dat Spector er een hekel aan had als DJ’s ‘zijn’ singles omdraaiden en de achterkant speelden, omdat dat de aandacht afleidde van de fantastische a-kant, en dat hij daarom zo’n niemendalletje op de b-kant zette. Kenners vinden dit juist één van Ronnie’s ‘echtste’ nummers…

  • 01 Eight days a week – Beatles (53)
  • 02 Some things you never get used to – Irma Thomas(86)
  • 03 Three wheels on my wagon – New Christy Minstrels
  • 04 That’s how strong my love is – Otis Redding (67)
  • 05 Whipped cream – Herb Alpert and Tijuana Brass(100)
  • 06 If I loved you – Chad and Jeremy (77)
  • 07 Born to be together – Ronettes (56)
  • 08 Send me the pillow – Dean Martin (68)
  • 09 Nancy Whiskey – Ian and Sylvia
  • 10 Stop ! in the name of love – Supremes (80)
  • 11 Break away from that boy – Newbeats (40)
  • 12 Little things – Bobby Goldsboro (35)
  • 13 Bye bye baby – Four Seasons (10)
  • 14 Amerikaanse top 10
  • 15 Do you wanna dance – Beach Boys
  • 16 Always waiting – Paris Sisters
  • 17 Twine time – Alvin Cash (9)
  • 18 It was I – Fantastic Baggys
  • 19 I’ve got a tiger by the tail – Buck Owens (31)
  • 20 The man – Lorne Greene (64)

 

2e uur

Adrienne Poster was eigenlijk meer actrice dan zangeres, maar op beide terreinen heeft ze het goed gedaan. Op haar achtste speelde ze haar eerste filmrolletje, en in november 1963 bracht ze haar eerste singletje uit: Only Fifteen, wat niet helemaal klopte want ze was toen pas veertien… Om onnnaspeurlijke redenen verandert ze haar achternaam binnenkort in Posta.
Rein de Vries was er ook al vroeg bij: in ‘59 in kwam
Blonde Baby Doll uit, hij was toen 17. Nooit van dit nummer gehoord? Kan kloppen, het deed helemaal niets. Ook zijn Teenage Meisje uit 1962 deed niets, maar een paar jaar later draaide Tineke de Nooy de achterkant van dat plaatje een paar keer in haar Veronica-programma Kookpunt. Het werd opnieuw uitgebracht, nu als a-kant, en dat zou later nog een keer gebeuren. Een slow burner, noemen ze dat in Amerika.

  • 01 Hello Josephine – Scorpions
  • 02 Gabrielle – Hootenanny Singers(1 in Zweden))
  • 03 He doesn ‘t love me – Adrienne Poster
  • 04 Patsy – Rein de Vries
  • 05 Baby’s in Black – Beatles (4)
  • 06 NL top 10
  • 07 Geweldig – Ronnie Tober
  • 08 Waar de wind de zomer vind – Gert Timmerman
  • 09 Frank van Heerde
  • 10 Ploem ploem jenka – Trea Dobbs
  • 11 I can’t explain – Who (45)
  • 12 I’ll stop at nothing – Sandie Shaw (40)
  • 13 I must be seeing things – Gene Pitney (24)
  • 14 Your hurting kind of love – Dusty Springfield(37)
  • 15 Silhouettes – Herman’s Hermits (41)
  • 16 Come and stay with me – Marianne Faithful(26)
  • 17 Engelse top 10
  • 18 Les filles de mon pays – Enrico Macias
  • 19 Do what you do well – Ned Miller (48)
  • 20 Drum Diddley – Joe Loss
  • 21 Sacre Charlemagne – France Gall

 

 

 

Terugluisteren 12 februari  1965 1e uur:

Als opvolger van Oh Pretty Woman was Goodnight kennelijk niet sterk genoeg. Wel een hit, maar geen grote. Toch was het knap dat Orbison zich behoorlijk wist te handhaven tussen het beatgeweld, dat langzamerhand ook steeds meer uit Amerikaanse hoek komt. Let bijvoorbeeld op dat Californische groepje The Beau Brummels die een paar hele aardige plaatjes gaan maken.

Ook die andere oude rocker Del Shannon doet nog zijn best, maar voor hem is het toch vrijwel voorbij.

2e uur:

Lynn Ripley, die wij beter kennen als Twinkle, kwam uit een zeer gegoede familie en zat ook op een keurige school waar ze zich platverveelde. Tijdens een les Frans schreef ze de tekst voor Terry, en bedacht daar thuis de akkoorden bij. Ze raakte bevriend met een van de Bachelors, die de demo van Terry aan zijn platenbaas gaf. Die was zo enthousiast dat hij haar thuis kwam opzoeken. Toen Twinkle zelf opendeed, was hij ervan overtuigd dat ze bij het personeel hoorde… De plaat werd opgenomen met zo ongeveer de allerbeste sessiemuzikanten die er op dat moment waren. Ondanks een forse boycot scoorde ze een hit, en ook de zelfgeschreven opvolger die we vandaag draaien deed het behoorlijk. Daarna wilden de platenheren weer een Terry-achtig nummer. Zij niet. Maar ja, wat moet je als 17-jarige tegenover die platenbonzen?